Herman IJsseling maakt spectaculaire luchtfoto’s
Op het Texelse vliegveld is een bijzonder bedrijf gevestigd: Flying Focus. In kleine vliegtuigjes kiest eigenaar Herman IJsseling het luchtruim om foto’s te maken van schepen, booreilanden, windmolenparken en andere objecten op zee. Dat gebeurt soms onder moeilijke omstandigheden. Zelfs tot windkracht 10 doet Herman zijn werk.
Je hoeft zijn spectaculaire foto’s maar te zien om je te realiseren dat luchtfotografie een vak is dat je niet zomaar beheerst. Om een succesvolle foto te maken sluit Herman het toeval zo veel mogelijk uit. ‘Je hebt een idee in je hoofd en dat probeer je om te zetten in actie. Je moet heel driedimensionaal kunnen denken en ook het vliegen snappen. En het vereist een goede aansturing van de vlieger. Want hoe vlieg je aan op het object dat je wilt fotograferen? En met welke snelheid? Twintig of dertig meter verschil in hoogte levert een heel andere foto op. Ik heb nu zo’n achtduizend uur ervaring, pas na twee- of drieduizend begon ik het echt door te krijgen. Mijn foto’s van nu zijn vele malen beter dan mijn oude.’
Veerboten in het ijs
Herman maakte zijn eerste vlucht in de winter van 1985, twee dagen voor de Elfstedentocht. Hij was twintig jaar oud en verdiende als vliegtuigspotter een zakcentje door stukjes en foto’s aan te leveren bij het luchtvaartblad Avia. Tijdens die eerste keer fotografeerde hij de Texelse veerboten in het ijs. Hij liet de foto’s aan TESO zien en dat leverde hem direct een vervolgopdracht op: het volgen van de aanleg van de nieuwe steigers voor de eerste dubbeldekker.
Inmiddels heeft hij drie eigen vliegtuigen. Zijn werkterrein strekt zich uit van de Atlantische Oceaan tot de Oostzee. Grote bekendheid verwierf hij met zijn stormfoto’s: spectaculaire beelden van schepen, vuurtorens en productieplatformen in metershoge golven. ‘Nee, dat is niet gevaarlijk. Maar je moet wel weten wat je doet. Ik werk samen met vaste piloten en samen zijn we daarin gegroeid.’ In 2013 stortte een vliegtuig van Flying Focus door een inschattingsfout in zee. Herman raakte zwaargewond, de piloot kwam om het leven. Het ongeluk zette zijn wereld op z’n kop, maar al vrij snel besloot Herman toch door te gaan. ‘Het was heel moeilijk, maar dit is mijn passie. Ik kon niet anders.’
Boeken en kalenders
Fotograferen doet Herman niet alleen in opdracht. Toen in 2007 de economische crisis toesloeg en hij niet langer afhankelijk wilde zijn van reders en raffinaderijen die zelf een moeilijke toekomst tegemoet gingen, besloot hij zijn mooiste werk in een boek te publiceren. De eerste druk van vijftienhonderd exemplaren was in zes weken uitverkocht, in totaal gingen er vijfduizend van de hand. Sindsdien maakt hij drie tot vier boeken per jaar en hij heeft nog plannen en materiaal voor zeker nog vijfentwintig boeken. En ook zijn jaarkalenders en verjaardagskalenders vinden gretig aftrek.
Het succes hangt volgens eigen zeggen voor een belangrijk deel samen met de locatie van zijn bedrijf. ‘Texel is de perfecte basis. Tot vier jaar geleden zat mijn kantoor in ’t Gooi, maar hier zit je veel dichter bij de plaatsen waar ik mijn werk moet doen. Opdrachten komen vaak plotseling. De verhuizing heeft me veel flexibiliteit bezorgd.’
www.flyingfocus.nl